Chcete si pořídit vlastní stáj formule 1? Ještě předtím budete potřebovat zbohatnout na akciích, nebo si pořídit ropné pole!
Aby bylo jasno, formule 1 je drahá. Pekelně drahá! A jestli si myslíte, že je to výnosný byznys, pak jste na omylu. I když příjmy jako takové nevypadají špatně, koukněte na to… Od majitelů formule 1 dostávají týmy peníze z televizních práv a třeba Ferrari vloni inkasovalo 4 miliardy korun a Mercedes 3,8 miliardy. Ostatní týmy už tolik ne, protože to jsou peníze za výsledky a dlohoudobou účast v celém tom kolotoči, ale i když budete úplný nováček, tak zase můžete prodat reklamní plochy sponzorům a klidně si tak přijít na další miliardu a půl. Možná dvě, když se budete snažit.
Další peníze vám pak přinese jezdec (vlastně jezdci), protože jako nováčkové ve formuli 1 asi nebudete angažovat žádné známé jméno (Hamilton stojí Mercedes cca 1,1 miliardy za rok), ale sáhnete po někom, kdo má silného osobního sponzora. Fajn, to je tedy třeba dalších 300 milionů do kasičky… Pořád to zní skvěle, co?
Jenže průměrný tým ve formuli 1, to je cca 5 miliard korun ročně! Platíte za vývoj, logistiku, lidi, motory… Můžete si nechat efjedničku navrhnout a jen náklady na roční vývoj se odhadují od 1 do 1,5 miliardy korun.
Pak si necháte monopost postavit, ale počítejte s tím, že výroba jednoho karbonového šasi je 16 milionů a přední křídlo (ano, to jak se při každém souboji změní v hromadu trsátek) stojí 3,8 milionu. Pořád vám to přijde OK? No dobře, ty monoposty potřebujete reálně čtyři. A náhradní díly jsou vám jasné, že? Motorů můžete mít až šest na sezónu, což je fajn, ale jeden stojí 210 milionů. A převodovka je za 12 milionů.
Jestli to teď sypete do kalkulačky a ještě pořád jste v plusu, pak vězte, že k tomu všemu potřebujete ještě dvě plnohodnotná vybavení paddocku, tedy motorhome, kamiony, kuchyni a vybavení boxů. Přihoďte si náklady na leteckou přepravu, protože mimo Evropu se jezdí v Austrálii, Asii i Americe. Pod 900 milionů ročně to nepořídíte, ani kdybyste se stavěli na hlavu.
Předpokládáme, že tolik nul vám už kalkulačka neukazuje, a že se vám možná i trochu třesou ruce, a tak tady máme shrnutí v podobě ročního rozpočtu vítězného Mercedesu a druhého Ferrari. Německou stáj stojí roční účast ve formuli 1 bezmála dvanáct miliard, Italové jsou na tom s 11,5 miliardy jen nepatrně lépe. Z toho všeho tedy vyplývá, že by ty akcie musely být absolutní sázku na jistotu, nebo že to ropné pole musí být fakt dost velké…
Leave a reply