Elektrifikace pomalu ale jistě proniká z automobilového průmyslu i mezi motocykly. Důkazem může být i tradiční americký výrobce motocyklů Harley-Davidson. U této kultovní značky by možná elektrické motorky čekal málokdo. A vidíte, už jsou tu.
Na začátku listopadu proběhlo na tiskové konferenci na motocyklové výstavě EICMA v Miláně evropské představení nového elektrického motocyklu Harley-Davidson LiveWire. Během prezentace odhalil viceprezident pro portfolio a plánování produktů společnosti Marc McAllister netrpělivě očekávané technické údaje a podrobné informace o prvním modelu z připravovaného portfolia elektrických motocyklů značky.
Výkon
Motocykl LiveWire používá elektromotor s permanentním magnetem, který nabízí okamžitou dodávku točivého momentu při otočení plynové rukojeti – to se promítá do neuvěřitelné akcelerace a vzrušujícího dojmu z jízdy. Motor je usazený nízko v motocyklu, aby se snížilo celkové těžiště a zlepšila se ovladatelnost v každé rychlosti i snadné držení stroje po zastavení. LiveWire je konstruován tak, aby vydával podmanivý zvuk, jeho výška a intenzita postupně roste s rychlostí.
Podvozek
Stabilitu podvozku maximalizuje pevný rám, který byl navržen pro obratné a jisté ovládání na ulicích velkoměst i zábavné svezení na zatáčkovitých silnicích. Konstrukce modelu využívá motor jako nosný prvek hliníkového rámu, na který navazuje plně nastavitelné odpružení Showa. Zadní odpružení Showa BFRC-lite (Balanced Free Rear Cushion-lite) typu monoshock pak doplňuje přední vidlice Showa SFF-BP (Separate Function Fork-Big Piston). Obě jednotky jsou podle slov výrobce vyladěné tak, aby odpovídaly vysokému výkonu a zaručovaly výjimečně kvalitní tlumení při nižších rychlostech – ideální pro kombinovanou jízdu v typickém městském prostředí.
Pro ještě dokonalejší ovladatelnost je LiveWire osazen předními brzdiči Brembo Monoblock. Ty se zakusují do dvou kotoučů o průměru 300 mm s výbornou reakcí, citlivostí i dostatečným výkonem při brzdění. Jisté vedení za jízdy zvyšuje systém ABS systém kontroly trakce TCS spolu s pneumatikami H-D/Michelin Scorcher (180 mm vzadu/120 mm vepředu). Jezdec si může přesně nastavit požadovaný průběh výkonu motocyklu pomocí sedmi jízdních režimů – čtyři jsou standardní, nastavené přímo z továrny, další tři režimy si může jezdec nadefinovat podle svých představ.
Technologie
Barevný dotykový TFT displej s vysokou kvalitou obrazu a výborným kontrastem obsahuje širokou nabídku informací v přehledném uspořádání. Náklon displeje je možné nastavit, takže si každý jezdec najde perfektní pozorovací úhel. TFT displej také podporuje konektivitu Bluetooth, díky které si jezdec může zobrazit údaje o navigaci, hudbě a další informační obsah.
Motocykl LiveWire používá systém baterie RESS (Rechargeable Energy Storage System), který se skládá z lithium-iontových buněk chráněných žebrovaným krytem z litého hliníku. LiveWire je také vybaven malou samostatnou 12V lithium-iontovou baterií pro napájení světel, ovladačů, klaksonu a přístrojového displeje. Nabíjení je možné přímo z běžné elektrické zásuvky prostřednictvím vestavěné nabíječky, napájecí kabel pak lze snadno uložit pod sedlo motocyklu. Novinka umožňuje také nabíjení z nabíječek Level 2 a Level 3 nebo systému DC Fast Charge (DCFC) prostřednictvím konektoru SAE J1772 (USA) nebo konektoru CCS2 – IEC typ 2 (mezinárodní). Všichni dealeři Harley-Davidson, kteří budou prodávat model LiveWire, také budou mít veřejnou nabíjecí stanici.
Design a styl
Styl modelu LiveWire je stejně působivý, jako jeho výkon. Řídí se základním designérským imperativem značky Harley-Davidson: „Důraz na Motor“. Stejně jako je u předchozích modelů Harley-Davidson hlavním designovým prvkem nádherný motor V-Twin, také u modelu LiveWire je nejvýraznějším prvkem elektrický motor. Z jeho lesklé skříně a mechanického, svalnatého obrysu vyzařuje vysoký výkon, který se tiše skrývá uvnitř. Hliníková skříň bateriového systému RESS byla navíc tvarována pomocí elegantních chladicích žeber. Ostatní kryty a plasty využívají nejmodernější technologie v oblasti barev a lakování. Dávají stroji elegantní výraz pomocí eloxovaných povrchů a zvýrazňují křivku od krytu baterie až po úzkou zadní část. Zadní blatník pak obepíná zadní kolo tak těsně, že je za jízdy téměř neviditelný.
K dispozici od příštího roku
Model Harley-Davidson LiveWire vychází z dlouholetých zkušeností shromážděných během testovacích jízd LiveWire Demo Tour a intenzivního vývojového programu. Novinka má být v prodeji od příštího roku. Podrobné informace o ceně a předběžných objednávkách slibuje výrobce zveřejnit v lednu 2019.
Leave a reply