Přišly jako blesk z čistého nebe. Jaké hry změnily herní průmysl a každý vývojář je ve své době kopíroval?
Během dlouhých let jsme byli svědky mnoha velkých změn ve videoherním průmyslu. Jen některým hrám se však povedlo zapsat se do historie doslova zlatým písmem. Při vzpomínce na ně se nejedné generaci objeví úsměv na tváři a nostalgicky tak všichni zavzpomínají na to, jak si před lety mysleli, že nic lepšího již nepřijde. Které hry způsobily doslova převrat ve videoherním průmyslu?
Pac-Man (1980)
Pac-Man rozhodně patří mezi hry, které zásadně změnily herní průmysl. V podstatě jde o první takto přelomovou hru. Žlutá koule si rychle koupila srdce milionů hráčů po celém světě. Ačkoliv tento charakter má obyčejný tvar a nemluví, zná ho v podstatě každý.
Designér Toru Iwatani jej tehdy stvořil na základě obyčejné pizzy, kde chyběl jeden její kousek.
Super Mario Bros (1985)
Kdo by neznal hopsavého italského instalatéra Maria? Super Mario Bros byl naprostý přelom. Hra ukázala, že i v 2D zobrazení se dají dělat poměrně komplikované, a přesto designérsky nádherné tituly. Nintendo mělo vždycky čuch na to, co mají hráči rádi či co by si mohli zamilovat. Kníratý Mario je vůbec nejikoničtější postavou herního průmyslu a na základě jeho popularity vznikly desítky titulů.
Doom (1993)
Absolutní legenda FPS žánru. Tehdy id Software vůbec netušili, jakou díru do světa hra udělá. Perfektní level design, nepřátelé, zbraně a hlavně hratelnost. První Doom jasně ukázal, jakým směrem by se akční hry z pohledu první osoby měly ubírat. Ačkoliv další díly série využily nejmodernějších technologií své doby, tak základ hratelnosti zůstal u všech stejný.
Metal Gear Solid (1999)
Hra, která definovala, jak má vypadat takzvaný stealth žánr. Špionážní hry dostaly jasný mustr, podle kterého se vyvíjelo i v dalších letech. Ale byl to právě Metal Gear Solid, který přinesl spoustu inovativních prvků a hlavně komplexní příběh. Ten se filmovostí mohl rovnat těm nejlepším akčním filmům Hollywoodu. Tehdy se rozpoutalo šílenství kolem Solid Snakea.
Grand Theft Auto 3 (2001)
Série Grand Theft Auto (GTA) měla velkou popularitu již před vydáním třetího dílu. Jenže předchozí díly byly ztvárněny za pomoci pohledu z výšky. Teprve třetí díl přinesl Liberty City v plném 3D zobrazení. Hra nabízela mnoho hlavních i vedlejších aktivit a grafická stránka byla tehdy velmi vydařená. Rockstar se svou hrou předběhl českou Mafii o jeden rok.
Far Cry (2004)
Velká revoluce ve videohrách přišla s titulem Far Cry. Do té doby neznámé studio se vyšvihlo do středu zájmu všech hráčů světa, když vydalo svou prvotinu běžící na CryEnginu. Na tehdejší dobu měla hra neuvěřitelné detaily a působila mnohem realističtěji než cokoliv, co bylo do té doby na monitorech ke spatření. Během následujících let však byla značka prodána Ubisoftu a studio na ní dále nepracovalo.
Crysis (2007)
Studio Crytek to dokázalo i podruhé. Naprosto šokovalo tím, co tehdy CryEngine dokázal. Fyzika byla do té doby téměř nevídaná a jestliže Far Cry způsobilo revoluci, tak Crysis byl ultrarevolučním.
Tehdejší stroje téměř nestíhaly vykreslovat samotnou hru a dlouho platilo, že Crysis zůstal v těchto ohledech nepřekonán.
Je až smutné, že studio po dalších dvou dílech bojovalo o přežití a čtvrtý díl už asi nikdy nevznikne.
Leave a reply