Menu

Co je nového?

Od motocyklů po Fabii R5 aneb 120 let motorsportu značky Škoda

Shares
Foto: Škoda Auto

Škodovka si letos připomíná 120 let úspěšného angažmá na poli motoristického sportu. Toto jsou strhující příběhy mužů na závodních strojích a bezpočtu jejich vítězství!

reklama

Sportovní naturel byl vlastní už zakladatelům mladoboleslavské továrny, nadšeným cyklistům Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi, a nejinak je tomu i dnes. Proto se také budeme věnovat celý tento rok 120 letům úspěchů značky Laurin & Klement, respektive Škodovky na poli motorsportu.


Motocykly Slavia

Motocykl Slavia

Motocykly neboli „motorové dvoukolky“ L&K Slavia debutovaly v listopadu 1899. Premiérou na poli motorsportu byla pro mladoboleslavskou značku koncem června 1901 účast na mezinárodním 1 200 kilometrů dlouhém závodě z Paříže do Berlína. A od té chvíle pokračuje dlouhá řada sportovních triumfů mladoboleslavské automobilky.

reklama

Úspěchy na Rallye Monte Carlo

Škoda Popular

V meziválečném období po slavných laurinkách převzala štafetu nová generace škodovek. V lednu 1936 byl například roadster Škoda Popular na Rallye Monte Carlo druhý ve třídě do 1500 cm3, napřesrok se dařilo většímu kupé Rapid. Po druhé světové válce vyhrála trojice vozů Škoda 1101 svoji třídu v závodě na 24 hodin v belgickém Spa. Vznikly i speciály Sport a Supersport přeplňované kompresorem nebo roadstery a kupé Škoda 1100 OHC (1957 a 1959). Následovala slavná éra modelové řady Škoda Octavia, připomeňme alespoň její hattrick ve třídě na Rallye Monte Carlo (1961–1963).


Porsche Východu

Škoda 130 RS (1975)

V roce 1964 vyjela na závodní tratě Škoda 1000 MB, s motorem vzadu a samonosnou karoserií. Navázaly na ni Š 110 L Rallye, Š 120 S a pak zejména „porsche Východu“, legendární kupé Škoda 130 RS (na snímku výše). Svoji třídu ovládlo mimo jiné na Rallye Monte Carlo (1977) či Rallye Akropolis (1978, 1979 a 1981), nemluvě o absolutním vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích v hodnocení značek (1981).

Novodobá historie angažmá Škodovky na poli motoristického sportu odstartovala nasazením hatchbacku Favorit v Rallye Monte Carlo.

Následovala Octavia Kit Car, ale pro sezonu 1999 byla vypsána nová soutěžní kategorie WRC. Prvním zástupcem okřídleného šípu se stala Octavia WRC, kterou vystřídala Fabia WRC (2003–2007).

reklama

Sportovní Fabia

Další kapitolu – v jiné soutěžní kategorii – nadepsala Fabia Super 2000 s pohonem 4 ×4 (2009). Tovární posádka Jan Kopecký – Pavel Dresler získala dvakrát po sobě mistrovský titul v hodnocení jezdců v ERC a poté i v APRC. V letech 2009 až 2014 získali jezdci s vozy Fabia Super 2000 celkem 50 národních a mezinárodních titulů.


Škoda Fabia R5/Rally2

V roce 2015 se vlajkovou lodí sportovních aktivit mladoboleslavské automobilky stala Škoda Fabia R5/Rally2. Právě s ní získaly posádky továrního týmu Škoda Motorsport v letech 2015 až 2019 pět titulů mistrů světa v hodnocení výrobců. Dalších pět titulů pod hlavičkou FIA připojily úspěšné zákaznické týmy Škoda a připsaly si i 23 prvenství v národních šampionátech.


Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru