Češi se strachují o budoucnost krajiny i celé planety, se svými obavami ale rozhodně nesedí potichu v koutě. Hned 9 z 10 totiž uvedlo, že se na zlepšení současné situace aktivně podílí. Důvodů, proč tak činí, jsou stovky. Vyplynulo to z průzkumu Ochrana přírody od agentury Behavio, který si zadala společnost McDonald’s.
Průzkum, který je unikátní jak svým rozsahem, tak i množstvím sesbíraných kvalitativních poznatků, vznikl v souvislosti s kampaní „Naše protože“, v rámci které společnost McDonald’s představuje svoji filozofii společensky odpovědného podnikání s hlavním důrazem na ohleduplnost k přírodě. Komunikace je zaměřena na důvody, proč nám není lhostejná a snažíme se ji chránit.
Kampaň ukazuje, že pokud každý den změníme i jen drobná a na první pohled bezvýznamná rozhodnutí či návyky, můžeme ke zlepšení současné situace významně přispět všichni.
„Udržitelné podnikání je dlouhodobě jedním z hlavních pilířů naší společnosti, a to nejen ve světě, ale i u nás,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR McDonald’s ČR a SK.
„Kampaň Naše protože spouštíme hlavně proto, že si uvědomujeme, že ochrana přírody je naprosto klíčová nejen pro současnost, ale hlavně pro budoucnost nás všech. Jak ukázal průzkum agentury Behavio, tento názor s námi sdílí majorita Čechů, vždyť celých 90 % oslovených uznává, že má či může mít na stav přírody vliv a že více než čtvrtina z nich se třeba snaží objednávat si jídlo tam, kde jej dostanou v ekologickém obalu. Ačkoliv jsou pro nás stanoviska odborníků velmi důležitá, v kampani se chceme zaměřit především na důvody, proč přírodu chrání naši zákazníci a Češi obecně,“ dodává Jitka Pajurková.
Většina Čechů se budoucnosti obává
Průzkum se realizoval na počátku března letošního roku a zahrnoval jak kvantitativní, tak i kvalitativní část. V první části se sociologové ptali, jak Češi vnímají současný stav české krajiny a co dělají pro její ochranu. O hloubkovou sondu do jejich myslí se pak postaral kvalitativní výzkum, který zjišťoval důvody, proč konkrétně přírodu chráníme.
Z šetření vyplynulo, že o budoucnost okolní krajiny se obává hned 61 % Čechů, kteří si myslí, že se v roce 2050 bude lidstvu na Zemi žít obtížněji než dnes.
Nejvíce nám záleží na hospodářské půdě (75 %), která se vinou špatného hospodaření či zástavby ničí. 71 % české populace by rádo zlepšilo nakládání s odpadem a stejnému množství respondentů záleží na zdraví českých včel. Češi ale nejsou lhostejní ani k chemikáliím a pesticidům v přírodě, kácení stromů a lesů, znečištění řek, plýtvání vodou či k unikání odpadních vod do přírody.
Třídíme odpad, neplýtváme s jídlem a chceme ekologické obaly
Pozitivní zprávou je, že 9 z 10 dotázaných si myslí, že svým chováním mohou stav přírody zlepšit a většina z nich pro ochranu přírody také něco dělá. Nejvíce respondentů (94 %) třídí pravidelně odpad, 86 % Čechů neplýtvá s jídlem a 83 % šetří vodou při sprchování nebo mytí nádobí.
Majorita respondentů také omezuje igelitové tašky, jednorázové plasty či nosí vlastní láhev na vodu, 6 z 10 účastníků průzkumu uvedlo, že vůbec nekupuje balenou vodu. Lidé také řeší, v jakém obalu jim bude doručeno objednané jídlo.
„Z průzkumu vyplynulo, že obaly na jídlo jsou samostatnou kapitolou, o kterou se Češi velmi intenzivně zajímají,“ říká David Schovánek, sociolog z agentury Behavio. „Hned pro 4 z 10 z nich je důležité, v jakém obalu dostanou objednané jídlo a 34 % dotázaných se snaží objednávat jídlo tam, odkud ho dostanou v recyklovatelném obalu. Část respondentů také upřednostňuje podniky s recyklovatelnými kelímky,“ dodává David Schovánek.
Protože jsem dcera hajného. Více jak 1000 důvodů na 1 místě
Celých 1000 konkrétních důvodů, proč se chováme zodpovědně k přírodě, zjišťovala kvalitativní část průzkumu, která bude tvořit gro kampaně „Naše protože“. Sociologové se ptali, proč k životnímu prostředí přistupujeme zodpovědně.
Téměř čtvrtina dotazovaných chrání přírodu, protože se bojí klimatických změn a zhoršování kvality půdy, vody a vzduchu, 27 % Čechů k ní přistupuje šetrně, protože chce toto dědictví zachovat pro své děti a další generace.
Desetina respondentů také uvedla, že téma ochrany české přírody řeší, protože jsou vlastenci a tuto zemi milují. Mezi dále jmenovanými nechybí snaha zastavit vymírání lokálních a tradičních druhů zvířat či přání se i za pár desítek let projít po českých lesích a nasbírat si tu nezávadné borůvky nebo houby.
Kampaň ukáže, proč se staráme o přírodu
Projekt bude probíhat online a na sociálních sítích; do fyzické podoby například v restauracích McDonald’s se dostane pouze na ekologických nosičích, jako je recyklovaný papír. Centrem komunikace bude blog, kde budou postupně přibývat „protože“ Čechů, kterým není lhostejné prostředí, v němž žijí.
Důvody, které je vedou k ochraně přírody, prozradí také zaměstnanci a partneři společnosti McDonald’s a influenceři. Hlavními tvářemi kampaně budou Jirka Král a modelka a moderátorka Jitka Nováčková. Své protože prozradí také YouTuber Pedro, módní návrhářka Vanda Janda, mentální kouč Marian Jelínek nebo fotbalový trenér a bývalý profesionální fotbalista Pavel Horváth.
Estráda
1. 8. 2022 - 21:44Já jsem se rozhodla že půjdu ochraně přírody naproti, a proto jsem společně s přítelem pořídila do domácnosti filtrační konvice. Budeme tak kupovat méně PET lahví na jedno použití třeba někde vysoko v horách a více nás bude bavit třeba i to stanování v lese.