Značka Barum, největší český výrobce pneumatik, uvedla během své dlouholeté historie na trh několik významných výrobků. Řada z nich za sebou zanechala nesmazatelnou stopu v české motoristické historii. Pojďte se na ně s námi podívat!
Výčet nejvýznamnějších modelů pneumatik české výroby začíná úplně prvními plášti ze Zlína. Tyto pneumatiky vznikly ještě pod značkou Baťa již v roce 1932 a šlo o pláště pro nákladní automobily. Společnost legendárního průmyslníka Tomáše Bati tím zahájila dlouholetou tradici a vyvolala doslova revoluci na tehdejším československém trhu s pneumatikami. Do té doby byli tuzemští motoristé závislí především na importu ze zahraničí.
V roce 1948 vznikla po spojení podniků Baťa, Rubena a Matador/Mitas značka Barum, která dodnes zůstává nejvýznamnější tuzemskou značkou pneumatik.
Roku 1967 se do historie českého pneumatikářského průmyslu nepřehlédnutelně zapsaly první pneumatiky Barum s radiální konstrukcí. Tyto pláště nesly označení 155-14 OR 1 a byly určeny mimo jiné i pro revoluční Škodu 1000 MB.
A proč se zmiňujeme právě o radiální konstrukci? Jednoduše, radiální konstrukce nebyla dosud ve výrobě osobních pneumatik překonána a je i po více než padesáti letech nejpoužívanější u dnešních modelů pneumatik. Na rozdíl od pneumatik diagonální konstrukce nabízí mnoho výhod – např. lepší trakci (během zrychlení, brždění nebo projíždění zatáček) nebo nižší valivý odpor, který se projevuje na spotřebě paliva.
O pět let později začala výroba pneumatik Barum v nově dokončeném závodě Rudý říjen v Otrokovicích. S tímto milníkem souvisí i první otrokovická pneumatika, nesoucí název OR 6. Šlo o natolik významnou událost, že se vylisování prvních plášťů účastnil i tehdejší ministr průmyslu Oldřich Svačina.
Barum OR 6 měla univerzální dezén, který zaručoval řidičům bezpečnou a komfortní jízdu v zimě i v létě na jedné sadě pneumatik. Tehdy se jednalo o docela běžný jev, na československých silnicích totiž jezdilo celkem 2,9 milionu vozidel nepříliš vysokou rychlostí, převážně po regionálních cestách – první dálniční úsek mezi Prahou a Mirošovicemi byl otevřen právě v roce 1971.
Do dnešního dne se v Otrokovicích vyrobily desítky milionů zimních pneumatik. Prvním takovým pláštěm na zimu byl ale model s označením OR 7, který se začal vyrábět v sedmdesátých letech.
Roku 1987 mladoboleslavská automobilka Škoda představila vůz Favorit, kterého se až do roku 1994 vyrobilo více než milion kusů. Drtivá většina těchto aut byla obuta pneumatikami Barum OR 37, které se díky tomu staly jedním z nejrozšířenějších modelů otrokovické značky.
OR sedmatřicítka měla klasický letní dezén, kostru s jednou vložkou a ocelový výztužný pás, zaručující nízký valivý odpor. Stejně jako u dnešních plášťů se inženýři značky Barum úspěšně snažili co nejvíce snížit spotřebu pohoných hmot.
Přestože se jednalo o velice oblíbený model, vyráběla se tato pneumatika jen ve třech rozměrech a v jedné rychlostní kategorii „T“ (do 190 km/h).
Podobně jako v minulosti se i v současné době v otrokovické továrně značky Barum vyrábí nejmodernější obutí pro automobily, navíc již 27 let pod záštitou koncernu Continental. Za tu dobu se pneumatiky Barum staly druhou nejprodávanější značkou skupiny Continental a jejich oblíbenost po celém světě i nadále roste.
Například pneumatiky Barum Polaris 5 patří v tuzemsku k nejprodávanějším plášťům ve své třídě. Pláště Polaris 5 se mimo jiné vyznačují novým specifickým designem, jenž symbolizuje základní hodnoty značky Barum – odolnost, dostupnost i to, že pneumatiky značky Barum jsou zkrátka chytrou volbou.
Stále oblíbenějšími se nejen v České republice stávají tzv. celoroční pneumatiky. Jejich nejmodernějšího zástupce z řady společnosti Barum reprezentuje model Quartaris 5, uvedený na trh v minulém roce.
„V historii naší značky Barum můžeme být hrdí na řadu modelů pneumatik, které u nás udávaly nové trendy. Ať jde o první pláště Barum s radiální konstrukcí, pneumatiky Barum OR 37, které svého času doslova zaplavily tehdejší Československo, nebo nejmodernější řady Polaris 5 a Quartaris 5, vždy jsme stáli v čele českého pneumatikářského průmyslu. Nesmírně nás těší, že tradice české značky Barum pokračuje s novými úspěšnými modely i dnes, a věříme, že to bude platit i do budoucna,“ říká ředitelka marketingu ve společnosti Continental Barum Magda Nagy.
Napište váš názor