Menu

Co je nového?

Jsou pro vás prezentace horor? Víme, jak na ně, i když si netykáte s technikou!

Sdílení

Na první pohled by se mohlo zdát, že prezentace se točí okolo techniky, kolem toho, jak připravíte slajdy a co na ně dáte. Přestože většina lidí stále věří, že prezentace je pouze text nalitý do PowerPointu, opak je pravdou.

reklama

I v případě, že si s technikou zrovna netykáte, můžete svou prezentací zaujmout. Jen vám při ní technika nesmí „podrazit nohy“. Na co tedy dát pozor? Zkuste si osvojit některé prověřené triky zkušených matadorů!


Prezentujte, nečtěte

Znáte pojem „Death by PowerPoint“? Pokud ne, stejně jste to nejspíš zažili – přednášející připravil sice prezentaci nabitou fakty a daty, ale čte jeden snímek za druhým, a vy ani při nejlepší vůli nedokážete udržet pozornost. Nebo se nechal unést možnostmi PowerPointu nebo jiného programu pro přípravu prezentací a střídá jeden efekt za druhým, čímž zcela zastíní vlastní obsah.

reklama

Prezentace je do jisté míry umění

„Příprava dobré prezentace trvá několik hodin, zejména pokud to není pro přednášejícího běžná činnost. Její přednes je náročný a musí být do detailu promyšlený, od struktury až po gestikulaci. Většina lidí si to neuvědomuje, což je chyba,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS a odborník v oblasti manažerských dovedností.


Začněte scénářem

Většina prezentací vytvářených v programech typu PowePoint trpí společnou nectností – jde o snůšku faktů řazených za sebe, bez jakéhokoli rytmu, gradace a závěru. Prezentující by si měl především ujasnit, co chce říci, a teprve poté sestavovat jednotlivé snímky. 

„Začněte s papírem a tužkou, sepište si, nejlépe v bodech, co chcete říct. Věnujte pozornost zejména zahájení a závěru – rozmyslete si odkud a kam chcete prezentaci vést. Koncipujte ji jako příběh, na jehož začátku potřebujete zaujmout a konec vygradujte,“ radí Jan Dvořák.

Nenechte se zaskočit technikou

Na první pohled by se mohlo zdát, že prezentování se točí okolo techniky. Opak je pravdou, ale moderní technologie by vám měly především pomáhat a ne brzdit vaši práci. „Zabít“ prezentaci můžete hned na začátku – nepřipojíte se k prezentačnímu systému, nedaří se správně nastavit zobrazení, nefunguje zvuk. Pokud se během prezentace potýkáte s technikou, ne vaší vinou ztrácíte pozornost posluchačů.

reklama

5 důvodů, proč při práci z domova nejsme výkonní


„Příčinou problémů bývá často nekompatibilita kabelů nebo zařízení pro bezdrátové připojení. Vyplatí se investice do některého z řešení, které dokáže vyřešit nekompatibilitu různých platforem. Například chytrých bezdrátových systémů wePresent nebo Modena Hubs, pomocí nichž se snadno připojíte z jakéhokoli zařízení k libovolnému prezentačnímu systému a prezentujete přes jakoukoli síť, projektor nebo displej,“ radí Andrej Hronec ze společnosti Audiopro.


Věnujte pozornost designu

Jednou z metod, jak promarnit prezentaci, je snažit se do ní napsat co nejvíc. Snímky mají být jednoduchou vizualizací, která podpoří váš projev. Pokud jste nejistí a potřebujete pro sebe obšírnější podklady, využijte funkci poznámek, které uvidíte na svém počítači, ale nebudou se promítat na plátno, nebo klasické kartičky z poznámkami.


Prezentace není žádná legrace

„Držte se toho, že méně je více. Pro texty používejte jednoduché a snadno čitelné fonty (například Arial, Helvetica nebo Calibri), volte raději tmavý text na světlý podklad. Vyhněte se zmatku – nadpis, pár bodů, maximálně obrázek nebo graf – nepřehledné snímky vedou ke ztrátě pozornosti posluchačů. Koncipujte snímky tak, abyste zobrazovali vždy jen to, o čem chcete právě mluvit – pokud zobrazíte vše najednou, odvedete pozornost od toho, co právě říkáte, a navíc zbytečně vzbudíte v posluchačích netrpělivost,“ uvádí základní zásady Jan Dvořák.


Nejdůležitější je váš projev

Mějte na paměti, že promítané snímky jsou jen částí prezentace, a ne tou nejdůležitější. I když budete prezentovat v zatemněné místnosti, věnujte pozornost také sobě – jak budete vystupovat, co si obléknete, jak se budete pohybovat po místnosti. Vy jste v centru pozornosti bez ohledu na to, jak zajímavé jsou snímky prezentace.

reklama

Chcete zvýšit svou atraktivitu? Naučte se vyprávět


„Lidé nejsou zvyklí nechat se ovlivnit nebo přesvědčit pouze rozumem. Argumenty jednoduše nestačí, je třeba je provázat s emocemi. Proto dobří řečníci nezapomínají na to, že posluchače je třeba překvapit a pobavit. A pokud Vám není dáno, že Vám posluchači visí na rtech, musíte si projev nacvičit – vůbec není od věci zkusit si důležitou prezentaci před kamerou nebo ji předvést zkušenému kolegovi,“ uzavírá Jan Dvořák. Tak hodně štěstí!

Napište váš názor

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Využíváme Akismet k redukci spamu. Zjistěte více.

Přidat na Seznam.cz
Nahoru